Teamcoaching
Team Coaching is er op gericht om het team te helpen kwalitatief betere prestaties te realiseren, beter te leren en zich beter te ontwikkelen. Wil een team meer van zijn potentieel realiseren, dan moeten de belemmeringen worden teruggedrongen. Belemmeringen kunnen onder andere zijn: gebrek aan vertrouwen in andere teamleden, angsten, rivaliteit, verborgen agenda’s, niet luisteren, geen zinvol collectief werk, vaste overtuigingen en standpunten. Maar ook langdurige, niet uitgesproken conflicten of een vertrouwenscrisis kunnen aanleiding zijn voor een teamcoachingstraject.
Een succesvol team slaagt er beter in de belemmeringen te bespreken en te verminderen. Je kunt zo’n team herkennen aan het schijnbaar ontbreken van hiërarchie in relaties en aan stevige, kritische gesprekken. Voorts wordt er duidelijke feedback gevraagd en gegeven, worden er ‘onmogelijke’ doelen nagestreefd en is er een geconcentreerde activiteit, een intuïtief gevoel waar elk teamlid zit en hoe het hem of haar vergaat. Er is gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het bereiken van de doelen en hulp of steun wordt gevraagd en aangeboden. Werken aan een succesvol team dat is het voornaamste doel.
Veel medewerkers en/of (team)managers binnen organisaties hebben behoefte om van elkaar te leren of werksituaties bespreekbaar te maken. Maar ook een uitwisseling op gang te brengen tussen ervaren en nieuwe medewerkers. Intervisie is hiervoor uitermate geschikt en biedt, medewerkers en / of (team)managers, een gestructureerde vorm van intercollegiaal contact en geeft de deelnemers een gelegenheid elkaar te ondersteunen, feedback te geven en op professionele basis van elkaar te leren. Intervisie is ook een inspirerend en beproefd ontwikkelingsinstrument voor een organisatie. Het biedt een hoog professioneel rendement met een meerwaarde voor de langere termijn.
Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor/coach waarin mensen, die beroepsmatig met mensen werken, hun eigen stijl van werken verbeteren en actualiseren. Voor veel medewerkers geldt dat ze zicht moet hebben op welke situaties hen problemen opleveren, waar dit mee te maken kan hebben, hoe ze ermee omgaan en welke alternatieven er zijn. Omdat in de praktijk juist op hen vaak een beroep wordt gedaan om professioneel te reageren vanuit adequaat op elkaar afgestemde gedachten, inzichten, gevoelens, strevingen en gedragingen, richt supervisie zich specifiek op het ontwikkelen van het vermogen tot integratie van deze aspecten. Deelnemers leren om de eigen ervaringen opgedaan in de praktijk zodanig te overdenken en te doorzien dat het leidt tot een beter functioneren