Praktijkvoorbeeld - Piet Mathot
15322
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15322,bridge-core-2.1.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-19.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive
PIET MATHÔT

PRAKTIJKVOORBEELD

Coaching is in mijn perceptie altijd positief. Ik help je graag om je talenten aan te boren, beter te presteren en zelf  de regie te nemen. Een traject begint met een intakegesprek en eindigt met een evaluatie waarbij een plan wordt besproken dat we samen hebben geschreven. Daarbij draait alles om vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid.

  • coachen is vrijwillig, maar niet vrijblijvend;
  • coachen is gebaseerd op vertrouwen;
  • coaching is gericht op resultaat;
  • elk traject heeft een doelstelling;
  • we denken positief en zijn toekomstgericht;
  • coachen gaat over werk, loopbaan, motivatie, gedrag, privé, en ……het  leven.
BEGELEIDING BIJ PERSOONLIJKE – EN TEAM ONTWIKKELING
PIET MATHÔT

DE CASUS VAN EDWIN….

Edwin (42) is pas gepromoveerd tot teamleider van een administratiekantoor. Hij leidt een team van boekhouders die elk hun eigen klanten hebben. Hij vraagt coaching aan omdat hij beter wil leren overtuigen, beïnvloeden en omgaan met weerstand. Edwin heeft soms last van stress, hij vindt delegeren moeilijk en voelt zich soms onzeker.

De coachvraag

Edwin ervaart voor het eerst hoe het is om leiding te geven aan een groep mensen. Zijn nieuwe functie doet een beroep op zijn leidinggevende en communicatieve capaciteiten. Deze competenties heeft hij nog onvoldoende ontwikkeld. Hij is hier erg onzeker over. Zijn zelfvertrouwen staat onder druk. Hij trekt te veel verantwoordelijkheid naar zich toe, delegeert weinig en vermijdt confrontaties. Zijn medewerkers prikken hier doorheen en zoeken zijn grenzen op, gevolg: nog meer spanning/stress.

Opdrachten, ontwikkeling, resultaat

Tijdens het coaching traject van ruim vier maanden ontdekt Edwin wat niet effectief werkt. Hij krijgt tools, opdrachten en gaat oefenen in de praktijk. We kijken vooral naar de kracht van Edwin, waar is hij wel sterk in.Dat levert succes op, dus meer zelfvertrouwen. Ook vindt hij een betere balans tussen spanning en inspanning. Aan het einde van de coaching maakt Edwin een actieplan, waarin hoe hij het geleerde leert te borgen.

Het resultaat

  • Edwin voelt zich veel zekerder in zijn nieuwe rol, hij benadert mensen positief en gaat conflicten niet   meer uit de weg;
  • Edwin weet waar zijn kracht ligt en wat zijn kwaliteiten zijn, en weet deze beter te gebruiken;
  • Zijn team neemt meer initiatief en verantwoordelijkheid en dat leidt tot betere resultaten;
  • De organisatie functioneert beter, er is meer aandacht voor mensen.